.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گزارش ویژه شمال نیوز از نابساماني تاکسیرانی رشت
آیا روزهای خوش رانندگان تاکسی فرا می رسد؟
تاکسی امین مردم است و شهروندان نباید سوار خودروهای شخصی شوند. اگر وسیله ای را فراموش کنند یا اینکه راننده خودروی شخصی هتک حرمتی نسبت به مسافر داشته باشد، آنان نمی توانند موضوع را پیگیری کنند، اما اگر این تخلفات از سوی تاکسی صورت گیرد، مسافران می توانند با مراجعه به سازمان تاکسیرانی از راننده خاطی شکایت کنند.
آیا روزهای خوش رانندگان تاکسی فرا می رسد؟

اغلب رانندگان تاکسی از اقشار زحمتکش و پرتلاش جامعه اند که بی هیچ چشم داشت و بدون اینکه توقع و انتظار زیادی از جامعه و مسئولین داشته باشند، از بامداد تا شامگاه برای خدمت به جامعه و شهروندان سر از پا نمی شناسند. آنان بدون آنکه مسایل و مشکلات خود را برجسته سازند و بخواهند برای آن نسخه ای تجویز کنند از شهروندان و مسئولان می خواهند حرمت و کرامت آنها را حفظ کنند.
بدین منظور به میان این قشر خدمتگزار رفته ایم تا از نزدیک مصائب و مشکلات آنان و همچنین وضعیت حمل و نقل درون شهری رشت را مورد بررسی قرار دهیم.

شخصي که به سراغش می رویم، راننده ای است که در مسیر خیابان شریعتی به آج بیشه فعالیت می کند. وی معتقد است که ترافیک یکی از اصلی ترین مشکلات برای رانندگان است که ساعتهای زیادی از وقت آنها را در بر می گیرد. او می گوید: شهرداری به جای اضافه کردن پارکبان، یک مسیر ویژه تاکسی ایجاد کند تا مسافران هم بی مورد وقتشان به هدر نرود. ترافیک طاقت فرسای شهر علاوه بر اینکه موجب خستگی جسمی و روحی و پرخاشگری می شود، یکی از عوامل تاثیر گذار بر روی کاهش درآمد رانندگان نیز محسوب می گردد.
پیمان راننده ای که در خط مصلی – شهدای گمنام گذران می کند، از وضعیت در آمد تاکسی بسیار ناراضی است. او می گوید: با این اوضاع و احوال سوخت، رانندگان خودروهای شخصی نیز بر مشکلات ما اضافه کرده اند. هر مسافری را که می خواهیم سوار کنیم، ناگهان یک خودروی شخصی جلوی آنان ترمز می کند، با وجود اینکه مسافر کشی با خودروهای شخصی ممنوع اعلام شده است آنان حتی به خود جرات می دهند تا در ایستگاه تاکسی هم مسافر سوار کنند که متاسفانه ماموران راهنمایی و رانندگی هیچ عکس العملی در برابر آنان از خود نشان نمی دهند. بر اساس قانون، نیروی انتظامی باید با این رانندگان برخورد کند و عدم برخورد نیروهای راهنمایی و رانندگی سبب بروز مشکلات برای تامین امنیت شغلی رانندگان تاکسی می شود.
اما او توصیه ای هم برای مردم دارد. او می گوید: تاکسی امین مردم است و شهروندان نباید سوار خودروهای شخصی شوند. اگر وسیله ای را فراموش کنند یا اینکه راننده خودروی شخصی هتک حرمتی نسبت به مسافر داشته باشد، آنان نمی توانند موضوع را پیگیری کنند، اما اگر این تخلفات از سوی تاکسی صورت گیرد، مسافران می توانند با مراجعه به سازمان تاکسیرانی از راننده خاطی شکایت کنند.

تاکسیران بعدی هم در مورد هدفمندسازی یارانه ها و تاثیر آن بر روند حمل و نقل درون شهری برایمان صحبت کرد. او معتقد است رانندگان تاکسی مظلوم ترین قشر در طرح هدفمندسازی یارانه ها هستند. وی می گوید: بدون اینکه افزایش درآمد ملموسی داشته باشیم، مجبور هستیم هزینه خیلی زیادی را نسبت به گذشته برای تهیه سوخت مورد نیازمان پرداخت کنیم. در صورتی که بهای گاز تقریبا 8 برابر ، بنزین 4 برابر شده است، اما کرایه تاکسی افزایش در خور توجهی نداشته است. البته مسئولان قول هایی در رابطه با پرداخت حق بیمه و یک سری هزینه های استهلاکی خودرو داده اند که تاکنون عملی نشده است. با ادامه روند فعلی بعید به نظر می آید که روزهای خوش تاکسیداران فرا رسد.

اما گفتگو کننده بعدی با تمام آنهایی که صحبت کردم تفاوت داشت، او با اینکه لیسانس داشت از بخت بد روزگار مجبور بود با تاکسی امرار معاش کند. میلاد نه از پایین بودن نرخ کرایه ، نه از ترافیک ، نه از هدفمندسازی یارانه ها و نه از خودروهای شخصی هیچ شکوه ای نداشت. او فقط از سازمان تاکسیرانی و بازرسانش و همچنین برخی از شهروندان که رفتاری تحقیر آمیز با رانندگان تاکسی دارند، دل پردردی داشت. او می گوید: بازرسان تاکسیرانی برخورد بسیار خشن و دور از انتظاری دارند و به هر بهانه غیر موجهی رانندگان را مورد بازخواست قرار می دهند که همین رفتار زننده آنها باعث شده است تا برخی از مسافران هم تاکسی را به دید بسیار بدی نگاه کنند. مثل اینکه با یک مجرم طرف هستند. در سازمان تاکسیرانی رشت وقتی راننده ای به کمیته انضباطی احضار شود، بدون اینکه فرصت دفاع به او بدهند، برای او حکم صادر می کنند. وی اضافه می کند: بسیار معدودند افرادی که تاکسی را به چشم مثبت می نگرند. خیلی از مردم هیچ گونه شخصیتی برای تاکسیداران قایل نیستند. در صورتی که نبود تاکسی در جامعه باعث نقص در چرخه زندگی اجتماعی افراد می شود. اگر راننده تاکسی فعالیت نکند، چه کسی می خواهد شهروندان را در روزهای بارانی و ساعتهای پرازدحام، جابجا نماید.

مجید راننده دیگری است که پای درددلش نشسته ایم. او در خط شهرداری به میدان گیل زندگی خود را می چرخاند. مجید می گوید: مسیری که در آن کار می کند، بسیاری از دوستان کم لطفی نموده و خارج از نوبت مسافر سوار می کنند و خیلی از راننده های مسیرهای دیگر نیز به آنجا می آیند که این برخلاف مقررات سازمان تاکسیرانی می باشد و خود سازمان هم نظارت ضعیفی بر این امور دارد. وی می افزاید: حد فاصل بین سه راه حاجی آباد و میدان شهرداری نیز مانند خیابان سردار جنگل باید در اختیار خودروهای عمومی و امدادی قرار گیرد تا هم ترافیک این منطقه کاهش یابد و هم شاهد کاهش تردد خودروهای شخصی در این خیابانی که به مرکز شهر و بازار منتهی می شود باشیم.

اما برای آنکه جانب انصاف را رعایت کرده باشیم به سراغ شهروندان نیز رفته ایم تا میزان رضایت آنان را در مورد وضعیت حمل و نقل درون شهری رشت را جویا شویم.
با نفر اولی که صحبت می کنم، از عملکرد تاکسی ها رضایت نسبی دارد. وی می گوید: آنقدر تاکسی در سطح شهر زیاد شده که دیگر هیچ مسافری منتظر ماشین نمی ماند. حتی می توانی مدل ماشین را هم خودت انتخاب کنی یا اگر از راننده ای خوشت نیامد، می توانی با یک تاکسی دیگر بروی. در مجموع وضعیت قابل قبولی دارد.

به سراغ نفر بعدی می روم. از چمدان هایی که به دنبال دارد، فکر می کنم مسافر باشد. با او به گفتگو می نشینم. بله از جنوب کشور آمده و چند روزی را در شهر باران مهمان بوده است و حالا هم قصد عزیمت به شهر خود را دارد. او می گوید: کرایه ای که در رشت می گیرند واقعا ناچیز است. چند روزی که اینجا بودم آنقدر کرایه پایین بود که من فقط با آژانس تردد می کردم. کرایه آژانس و تاکسی در این شهر تقریبا نیمی از مبلغی است که ما در شهر خود می پردازیم. نمی دانم با این کرایه کم رانندگان تاکسی رشت چگونه می توانند زندگیشان را بچرخانند؟

مصاحبه شونده بعدی نیز از اینکه بیشتر رانندگان تاکسی را جوانان تشکیل می دهند، ابراز خشنودی و رضایت می کند. وی جوانانی را که در حرفه رانندگی تاکسی مشغول به کار هستند، دارای صبر و تحمل زیاد و همچنین اخلاق بهتر نسبت به رانندگان مسن توصیف کرد. او می افزاید: در مورد خلق و رفتار و صبوری، رانندگان جوان از عملکرد بهتری برخوردار هستند.
شنیدن سخنان رانندگان تاکسی و هم چنین شهروندان ما را مصمم تر کرد تا هر طور ممکن با مسئولان سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی رشت گفتگوی مفصلی ترتیب دهیم.

امیدواریم این امر ممکن و موجبات پل ارتباطی قوی تری بین مسئولان سازمان و تاکسیداران برقرار کنیم. زیرا بر این باوریم که این حق رانندگان تاکسی است که از سازمان خود انتظار بهترین ها را داشته باشند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

رضا 14 بهمن 1389
واقعا دلم برای راننده های تاکسی می سوزه. حق دارن گلایه کنن.
نا شناس 14 بهمن 1389
بامدیریت علیرضا کامران راد مدیرعامل تاکسیرانی رشت که خواهرزاده ...... که سوار برماشین گران قیمت شاسی بلند هیوندا بشود نباید انتظار رفع مشکل مردم و رانندگان شد..
یک همشهری 14 بهمن 1389
من از شمال نیوز تشکر می کنم که به فکر دغدغه های مردم رشت است. متاسفانه هیچ یک ار مسئولین شهری نه شهردار و نه هیچ یک از اعضای شورای شهر به مشکلات مردم توجه ای نداند و هیچ بازرسی درستی بر تاکسی ها وجود ندارد. اعضای شورای شهر فقط دنبال حرکت های تبلیغاتی هستند
نا شناس 15 بهمن 1389
من دایی خودم تاکسی داره. اون میگه بازرسای تاکسیرانی رشوه میگیرن که خط تاکسی هارو جابجا کنن. سردسته شون هم رییس سابق بازرسی تاکسیرانی هستش.
نا شناس 15 بهمن 1389
از بازرسای تاکسیرانی رشت بیشتر از این هم نباید انتظار داشت. وقتی راننده های اتوبوس شرکت واحد در قالب بازرس تاکسیرانی صاحب قدرت میشن و میتونن بر عده ای بدبخت و بیچاره مسلط بشن، میخواین وضعیت تاکسیرانی رشت از این بهتر باشه؟؟؟
romina 17 بهمن 1389
واقعاً من در تعجب که نادرشاه چوب ناوهای دریایی ارتش ایران در خلیج فارس رااز جنگلهای شمال می برد ولی در شمال امروز یک کارخانه لنج سازی نیست
واقعا من در در تعجب هستم که بیشترین ماهی را شمالی ها می خورند ولی بیشترشان با کاری احساس راحتی می کنند که با دست و پاه کار می کنند بهترین سرایط کشاورزی و آب در شمال است ولی 5/3سال زمینهیشان بلا استفاده همیشه آُمان ابری نیست به خود بیایید

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.064 seconds.